ΌΛΑ ΌΣΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΚΡΑΝΟΣ

Από την αρχαιότητα έως σήμερα το κράνος χρησιμοποιείται για να προφυλάσσει το κεφάλι από χτυπήματα, πιθανή πτώση, πρόσκρουση ή κάποιο αιχμηρό αντικείμενο με απώτερο σκοπό να προστατευτεί ο εγκέφαλος ώστε να μην σπάσει το ανθρώπινο κρανίο και μοιραία επέλθει ο θάνατος.
Το πρώτο προστατευτικό κράνος μηχανής ειδικά σχεδιασμένο να απορροφά την πρόσκρουση δημιουργήθηκε από τον καθηγητή Charles F. Lombart του Πανεπιστημίου Καλιφόρνιας, το 1953.

ΚΡΑΝΟΣ1

Από τότε μέχρι σήμερα η εξέλιξη του κράνους μηχανής για τα δίκυκλα ήταν ραγδαία προσφέροντας πληθώρα πλεονεκτημάτων στον χρήστη όπως ηχομόνωση, προστασία του προσώπου με διασφάλιση της ορατότητας, άνεση με ασφαλή πρόσδεση, αεροδυναμική, κ.λ.π.
Το πιο σημαντικό πλεονέκτημα που προσφέρει το κράνος μηχανής είναι η απορρόφηση της ενέργειας κρούσης.
Όταν το προστατευτικό κράνος μηχανής χτυπηθεί, η πίεση που θα δεχτεί θα κατανεμηθεί στο ανθρώπινο κρανίο σε μεγάλη έκταση λόγω της μορφολογίας και της εσωτερικής επένδυσής του να απορροφά την ενέργεια κρούσης. Ενώ σε αντίθετη περίπτωση, χωρίς το προστατευτικό κράνος μηχανής, το χτύπημα θα παγιδευτεί στην τραυματισμένη επιφάνεια λόγω της δομής (σφαιρική) του ανθρώπινου κρανίου αυξάνοντας τις πιθανότητες πρόκλησης βαρύτατης κρανοεγκεφαλικής κάκωσης.
Είδη προστατευτικών κρανών μηχανής και σε ποιες κατηγορίες χωρίζονται;
Με την πάροδο των χρόνων δημιουργήθηκαν διαφορετικά είδη μοτοσικλετών. Επομένως για τον ανάλογο τύπο του κάθε δικύκλου κατασκευάστηκαν και διαφορετικά προστατευτικά κράνη με σκοπό να καλύπτουν τις ανάγκες του κάθε αναβάτη.
Τα προστατευτικά κράνη για τα δίκυκλα χωρίζονται σε 5 κατηγορίες.

ΚΡΑΝΟΣ2

1) Κράνος Μηχανής Full Face
Το προστατευτικό κράνος μηχανής τύπου Full Face είναι το πρώτο σε όλες τις κατηγορίες κρανών και εφαρμόζει σε ολόκληρο το κεφάλι. Με το οπίσθιο μέρος του καλύπτει την βάση του ανθρώπινου κρανίου και με το εμπρόσθιο μέρος του προστατεύει το πηγούνι. Το σημαντικότερο πλεονέκτημά του είναι η αυξημένη προστασία από την ενέργεια κρούσης. Παρόλα αυτά πολλοί οδηγοί μοτοσικλετών κάνουν παράπονα για υψηλές θερμοκρασίες, αίσθηση απομόνωσης, έλλειψη αέρα, τριχόπτωση και μείωση ακοής.

ΚΡΑΝΟΣ3

2) Κράνος Μηχανής Off Road / Motocross
Στο κράνος μηχανής Off Road / Μotocross σε σύγκριση με το κράνος μηχανής τύπου Full Face έχουν επιμηκυνθεί τα προστατευτικά σημεία στο πηγούνι και στο πρόσωπο έχοντας μερικώς ανοιχτό το μέρος του προσώπου. Αυτό προσδίδει περισσότερη προστασία στο πρόσωπο του αναβάτη λόγω του ότι συνήθως φοράει ειδικά γυαλιά ενώ παράλληλα επιτρέπει την ροή του αέρα.

ΚΡΑΝΟΣ4

3) Κράνος Μηχανής Modular / Flip up
Πολλά κράνη μηχανής τύπου Modular / Flip up είναι σχεδιασμένα κυρίως για χρήση εντός πόλεως (όπου ένα δίκυκλο συνήθως κινείται με χαμηλές ταχύτητες) και όχι για ταξίδια διότι δεν έχουν τα ίδια όρια αντοχής με τα προστατευτικά κράνη τύπου Full Face και οι πιθανότητες τραυματισμού του αυχένα είναι αυξημένες. Το εν λόγω κράνος μηχανής έχει γίνει δημοφιλές διότι ο αναβάτης μπορεί εύκολα να καταναλώνει φαγητό και ποτό, να επικοινωνεί με τον συναναβάτη, να φοράει τα γυαλιά του χωρίς να χρειάζεται να λύσει το προστατευτικό υποσιαγώνιο και να αφαιρέσει το κράνος.

ΚΡΑΝΟΣ5

4) Κράνος Μηχανής Open Face / 3/4
Τα προστατευτικά κράνη μηχανής τύπου Open Face / 3/4 καλύπτουν τα εξής μέρη του προσώπου: τα αυτιά, τα μάγουλα, το πίσω μέρος του κεφαλιού αλλά υστερούν στο προστατευτικό υποσιαγώνιο που έχει ένα κράνος μηχανής τύπου Full Face. Ωστόσο το προστατευτικό κράνος μηχανής τύπου Open Face / 3/4 παρέχει την ίδια ακριβώς προστασία στο πίσω μέρος του ανθρώπινου κεφαλιού όπως και ένα κράνος μηχανής τύπου Full Face αλλά ελάχιστη προστασία στο πρόσωπο ακόμα και από απρόσμενα γεγονότα (π.χ. ζουζούνια, σκόνη, άνεμος).

ΚΡΑΝΟΣ6

5) Κράνος Μηχανής Half Face / Shorty
Το προστατευτικό κράνος μηχανής τύπου Half Face / Shorty παρέχει την ελάχιστη προστασία που μπορεί να προσφέρει ένα προστατευτικό κράνος σε έναν αναβάτη αν και έχει το ίδιο ακριβώς εμπρόσθιο μέρος όπως ένα κράνος μηχανής τύπου Open Face αλλά χωρίς το χαμήλωμα στο οπίσθιο μέρος. Ο μόνος τρόπος να προστατευτεί κάποιος από πιθανά αντικείμενα είναι φορώντας γυαλιά.
Λόγω της κατωτερότητάς τους σε θέματα ασφαλείας συγκριτικά με τα υπόλοιπα είδη κρανών μηχανής, ορισμένα ιδρύματα για την ασφάλεια των μοτοσικλετιστών, τα θεωρούν απαγορευτικά.
Όλα τα παραπάνω είδη προστατευτικών κρανών μηχανής συνήθως ασφαλίζουν με ένα προστατευτικό υποσιαγώνιο (λουρί) στο πηγούνι ή με κλιπ και εφόσον αυτό δεν είναι δεμένο είτε δεν έχει δεθεί με τον σωστό τρόπο τότε οι προστατευτικές τους ικανότητες μειώνονται δραματικά.
Ωστόσο υπάρχουν διάφοροι τύποι κρανών μηχανής τα οποία δεν είναι σχεδιασμένα για όλων των ειδών τις μοτοσικλέτες και παρόλα αυτά παρατηρείται ότι γίνεται χρήση από αρκετούς οδηγούς.
Πώς να επιλέξω το κατάλληλο κράνος μηχανής;
1. Το πρώτο και σημαντικότερο κριτήριο είναι να πληροί όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές ασφαλείας, δηλαδή να έχει έγκριση τύπου κατά ECE R22.05 είτε κατά Sharp είτε κατά Snell.
Η έγκριση τύπου δίνεται έπειτα από μέχρι και 32 πολύπλευρες δοκιμές αντοχής του κράνους μηχανής, οι οποίες γίνονται σε σταθερό μη παραμορφώσιμο εμπόδιο (με 6,00 m/s ή 21,60 Km/h, 7,50 m/s ή 27,00 Km/h και 8,06 m/s ή 29,00 Km/h).
Σε πολλές περιπτώσεις μία οικονομική επιλογή κράνους μηχανής πιθανόν να μην καλύπτει τις απαραίτητες προδιαγραφές και απλώς να έχει εγκριθεί μόνο από την χώρα κατασκευής του (π.χ. Ε1 = Γερμανία, Ε2 = Γαλλία, κ.λ.π.).
Σημαντικό είναι να γνωρίζεις το υλικό κατασκευής του κελύφους του προστατευτικού κράνους μηχανής.
Σχεδόν σε όλα τα προστατευτικά κράνη το κέλυφος τους αποτελείται από ένα μίγμα fiberglass, carbon, kevlar και polycarbonate.

ΚΡΑΝΟΣ7

Διάφορες επιστημονικές μελέτες έχουν αποδείξει ότι τα κράνη μηχανής με κέλυφος από fiberglass ή carbon παρουσιάζουν εξαιρετική αντοχή στην πρόσκρουση και μεγάλη αντοχή στον χρόνο ενώ το polycarbonate είναι εξαιρετικό υλικό αλλά δεν επιδεικνύει μεγάλη αντοχή στον χρόνο και παρουσιάζει αυξημένο βάρος.
2. Το δεύτερο σημαντικότερο κριτήριο είναι το κράνος μηχανής να εφαρμόζει κατάλληλα στο κεφάλι του εκάστοτε αναβάτη.
Αν εξαιρέσουμε την ασφάλεια που πρέπει να μας παρέχει ένα κράνος μηχανής θα πρέπει να νιώθουμε και άνεση όταν το φοράμε (ύφασμα πρώτης ποιότητας, υποαλλεργικό, κ.α.).
Ένα μικρό μυστικό είναι όταν δοκιμάσεις ένα προστατευτικό κράνος μηχανής πρέπει να το φορέσεις για τουλάχιστον 5 λεπτά και μετά να κρίνεις εάν σου δημιουργεί ενοχλήσεις στο κεφάλι.
Όταν το αφαιρέσεις από το κεφάλι σου απλά κοιτάξου σε έναν καθρέπτη και εφόσον δεις κοκκινίλες στο πρόσωπό σου καλύτερα να διαλέξεις κάποιο άλλο.
Τα μάγουλά σου πρέπει να αισθάνονται μία πίεση, η οποία είναι προσωρινή, ώστε να υπάρχει σωστή εφαρμογή. Η ειδική επένδυση που βρίσκεται στο εσωτερικό του κράνους μηχανής έχει την δυνατότητα να προσαρμόζεται στο σχήμα του προσώπου του κάθε αναβάτη.
Εύκολα και Απλά Βήματα για το πώς να επιλέξεις το κατάλληλο προστατευτικό κράνος μηχανής.

ΚΡΑΝΟΣ8

1) Μέτρησε την περίμετρο του κεφαλιού σου.
2) Ανάλογα με το αποτέλεσμα επιλέγεις το κατάλληλο μέγεθος κράνους (small, medium, large).
3) Σημαντικό το κράνος μηχανής να είναι σταθερό και σφικτό στο κεφάλι σου προσφέροντάς σου παράλληλα άνεση.
4) Εάν δεν μπορείς να τοποθετήσεις το δάχτυλο σου ανάμεσα στο μέτωπο σου και το προστατευτικό κράνος τότε είσαι στο κατάλληλο μέγεθος.
5) Κράτησε το κράνος μηχανής καλά με τα δύο σου χέρια και περίστρεψε το κεφάλι σου αριστερά και δεξιά ώστε να διαπιστώσεις αν αυτό μετακινείται ανεξέλεγκτα.
6) Προσπάθησε να το βγάλεις δεμένο από το κεφάλι σου ώστε να ελέγξεις αν είναι σωστά τοποθετημένο.
7) Ανάλογα με τον τύπο του κράνους μηχανής δοκίμασε να φορέσεις γυαλιά ηλίου ή οράσεως και δες αν σε ενοχλούν.
8) Ένα ακόμη κριτήριο κατά την επιλογή κράνους μηχανής είναι η προστατευτική ζελατίνα. Η ζελατίνα θα πρέπει να είναι αντιθαμπωτική, να μην χαράσσεται και να εφαρμόζει πλήρως κατά το κλείσιμό της. Σκοπός της είναι να παρέχει την κατάλληλη ηχομόνωση και να εκμηδενίζει τις πιθανότητες εισόδου νερού κατά την διάρκεια της οδήγησης υπό βροχή διότι μπορεί να δημιουργηθούν κίνδυνοι πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος
10) Διάλεξε ένα προστατευτικό κράνος με αφαιρούμενο εσωτερικό και καλή ποιότητα βαφής διότι με αυτόν τον τρόπο είναι πιο εύκολο να το πλύνεις και να το καθαρίσεις.
Η Νέα εποχή στο προστατευτικό κράνος μηχανής
Όλοι οι οδηγοί δικύκλων λατρεύουν την ελευθερία που τους προσφέρει ο ανοιχτός δρόμος χωρίς το κράνος.
Ωστόσο λίγοι από αυτούς γνωρίζουν ότι η κρανιοεγκεφαλική κάκωση είναι η κύρια αιτία θανάτου στα τροχαία ατυχήματα με μοτοσικλέτες.
Το 80% των οδηγών δικύκλων που καταλήγουν έπειτα από ένα τροχαίο ατύχημα έχουν υποστεί κρανοεγκεφαλική κάκωση.

ΚΡΑΝΟΣ9
Η εταιρεία Halo Active ύστερα από μελέτες ετών κατέληξε ότι πολλοί θάνατοι μοτοσικλετιστών, αν και φορούσαν κράνος, προέρχονταν από την αύξηση της θερμοκρασίας του ανθρώπινου εγκεφάλου.
Γι’ αυτόν τον λόγο, δημιούργησε το πρώτο παγκοσμίως προστατευτικό κράνος μηχανής (Therma Helm) το οποίο παρέχει ενεργητική ασφάλεια.
Για την ακρίβεια το εν λόγω κράνος εμπεριέχει μία ενδοθερμική τεχνολογία η οποία παγώνει ακαριαία το εσωτερικό του σε περίπτωση ισχυρού χτυπήματος στο κεφάλι.
Η Halo Active (www.haloactive.com) αναγνώρισε ως πιθανό γεγονός να κείτεται ένας οδηγός δικύκλου αναίσθητος στο οδόστρωμα ή σε κάποια τοποθεσία και να χρειάζεται άμεση βοήθεια.
Γι’ αυτόν τον λόγο εφεύρε ένα σύστημα που εξασφαλίζει την άμεση επικοινωνία του λειτουργικού συστήματος του κράνους μηχανής με τον ενιαίο αριθμό εκτάκτου ανάγκης (112).

ΚΡΑΝΟΣ10

πηγή: accident-investigator.me
ΣΥΝΤΟΜΑ ΚΟΝΤΑ ΣΑΣ
το έξυπνο σύστημα επικοινωνίας κράνους – μηχανής
NOCTUA KIT
by HELM.E.T.

ΚΡΑΝΣΟ
ΚΡΑΝΟΣ NOCTUA

http://www.helmet-noctua.com
be smart…be safe

Advertisements